Zorgbedrijf Vlaanderen Logo
  • assistentiewoningen
  • dienstencentra
  • woonzorgcentra
  • activiteiten
  • thuisdiensten
  • Over ons
  • Webwinkel De Schakel
  • Hotel Dunepanne
  • Mijn Boek
  • Nieuws
  • Mantelzorg
03 431 31 32 of Contacteer ons
Mijn Zorgbedrijf
  • Over ons
  • Webwinkel De Schakel
  • Hotel Dunepanne
  • Mijn Boek
  • Nieuws
  • Mantelzorg
03 431 31 32 of Contacteer ons
Mijn Zorgbedrijf
Zorgbedrijf Vlaanderen Logo
  • assistentiewoningen
  • dienstencentra
  • woonzorgcentra
  • activiteiten
  • thuisdiensten
Startpagina / Privacy beleid

Privacy beleid

Privacy beleid

Deze website wordt beheerd door Zorgbedrijf Vlaanderen. U vindt de algemene voorwaarden hier terug. Voor alle vragen, opmerkingen of eventuele klachten kan u terecht via e-mail of bel onze klantendienst op 03 431 31 32.

  • Privacyverklaring
  • Algemeen
  • Waarom verwerken we persoonsgegevens?
  • Hoe lang bewaren we persoonsgegevens?
  • Welke ‘cookies’ gebruiken onze websites?
  • Uw rechten
  • Wie kunt u contacteren?
  • Gegevensbeschermingsautoriteit
  • Wijziging van de privacyverklaring

Privacyverklaring

Deze privacyverklaring is van toepassing vanaf 25 mei 2018.

Klik hier voor de privacyverklaring van Zorgbedrijf Brasschaat.

Voor medewerkers van Zorgbedrijf Vlaanderen geldt dit privacybeleid, dat deel uitmaakt van het arbeidsreglement. Het privacybeleid geldt voor werknemers, vrijwilligers en zelfstandigen.

Algemeen

Waarom doen we dit?

Zorgbedrijf Vlaanderen hecht veel belang aan uw privacy. Daarom vinden we het essentieel dat uw gegevens altijd respectvol worden behandeld en correct worden beschermd. 

Met deze privacyverklaring vertellen we u hoe we omgaan met de persoonsgegevens die we ontvangen bij het aanbieden van diensten of verkopen van producten.  We verwerken deze persoonsgegevens omdat u gebruikmaakt van onze diensten en/of omdat u deze gegevens zelf aan ons doorgeeft. We vertellen u ook hoe we hiermee omgaan op onze websites, zoals www.zorgbedrijfvlaanderen.been www.deschakel.be (webwinkel).

Deze privacyverklaring is opgesteld ter uitvoering van deVerordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (“algemene verordening gegevensbescherming”).

Wat doen we met persoonsgegevens?

We ontvangen heel wat persoonsgegevens over onze gebruikers/klanten. Persoonsgegevens zijn al die elementen die informatie bevatten over een geïdentificeerde of identificeerbare, levende natuurlijke persoon (hierna ook de ‘betrokkene’).

Het zijn bijvoorbeeld:

  • voor- en achternaam
  • rijksregisternummer
  • geslacht
  • adres
  • e-mailadres
  • telefoonnummer
  • bankrekeningnummer
  • gezinssamenstelling
  • geneeskundige getuigschriften
  • foto’s
  • IP-adres bij bezoek aan een van onze websites of gebruik van online toepassingen
  • social media accounts
  • gegevens over het klik- en surfgedrag online
  • cookie ID
  • informatie over de aard van de zorg- en ondersteuningsvraag
  • de geboden (woon)zorg
  • de kwaliteit van onze dienstverlening
  • het effect van de zorg
  • documenten die u zelf aanlevert om in aanmerking te komen voor bepaalde kortingen of prijzen
  • documenten die u zelf aanlevert om aan te tonen dat u aan bepaalde wettelijke vereisten voldoet

Deze lijst is niet limitatief. Het kan ook gaan om gegevens van de mantelzorgers die voor iemand zorgen of van vertegenwoordigers van de klanten. 

Zorgbedrijf Vlaanderen verwerkt deze gegevens op verschillende manieren. We verzamelen, bewaren, wijzigen, vragen op, raadplegen, gebruiken, verzenden, verspreiden, geven door, wissen en vernietigen gegevens. Waarom en hoe we dat doen, wordt bepaald door Zorgbedrijf Vlaanderen, vereniging naar publiek recht met adres te 2018 Antwerpen, Ballaarstraat 35. Zorgbedrijf Antwerpen is dus de verwerkingsverantwoordelijke en wordt vertegenwoordigd door algemeen directeur Johan De Muynck.

Wanneer we uw gegevens verwerken, kan dat gebeuren door verschillende afdelingen van Zorgbedrijf Vlaanderen. We kunnen gegevens ook delen met anderen met oog op die verwerking. Denk bijvoorbeeld aan brieven die we willen verzenden en waarvoor we de verzending uitbesteden of aan de verzending van de loonbrieven waarvoor we gebruik maken van een bestaand elektronisch platform. Als wij gegevens delen met derden-ontvangers, mag u erop rekenen dat Zorgbedrijf Vlaanderen er zich van verzekerd dat ook zij zich houden aan de privacywetgeving. We sluiten daarom altijd een zogenaamde verwerkersovereenkomst zodat de beveiliging en vertrouwelijkheid van uw gegevens ten allen tijde verzekerd is. 

Met een aantal organisaties werken we op regelmatige basis en delen we op regelmatige basis gegevens. Het gaat om ons sociaal secretariaat, overheidsinstanties, verzekeraars, verwante ondernemingen waarvan Zorgbedrijf Vlaanderen deelgenoot of aandeelhouder is (zoals Zorg+ VZW, Senso2me en Dienstenthuis) en ondernemingen waarmee nauwe samenwerkingsverbanden gelden (zoals Zorgbedrijf Brasschaat en Digipolis). Deze lijst is niet limitatief.

Waarom verwerken we persoonsgegevens?

De verwerking – zowel de manuele als eventueel geautomatiseerde verwerking - van deze persoonsgegevens vindt plaats op basis van de volgende rechtsgronden:

  • wettelijke doelen of verplichtingen (bijvoorbeeld volgens het woonzorgdecreet
    (art 67 in decreet van 2009 / art 59 in decreet van 2018)
  • de uitvoering van precontractuele maatregelen
  • de uitvoering van de overeenkomst
  • de toestemming van de klant
  • het gerechtvaardigd belang van de onderneming (zakelijke doelen).

 

We verwerken de gegevens ook omwille van de volgende redenen:

  • Om te voldoen aan de zorg- of ondersteuningsvraag van de klant, zijn vertegenwoordiger of mantelzorger.
  • Om de zorg- of ondersteuningsvraag maximaal af te kunnen stemmen met andere zorg- of welzijnsactoren.
  • Om het evoluerende zorg- of ondersteuningstraject van de klant te evalueren.
  • Om gegevens en informatie aan de overheden te bezorgen om de overheid in staat te stellen het woonzorgbeleid af te stemmen op de evoluerende maatschappelijke behoeften en de kwaliteit van de geboden woonzorg te monitoren.
  • Om zorg of ondersteuning te kunnen aanbieden op maat van de klant.
  • Om de kwaliteit van onze diensten te monitoren.
  • Om overeenkomsten voor te bereiden en correct uit te voeren.
  • Om producten en diensten correct te kunnen factureren.
  • Om suggesties, meldingen, klachten en complimenten te kunnen behandelen.
  • Om onze algemene dienstverlening te kunnen optimaliseren
  • Om de veiligheid en gezondheid van onze klanten en medewerkers te kunnen waarborgen.
  • Om bedrijfsgoederen te kunnen beveiligen.
  • Om het arbeidsproces te kunnen controleren.
  • Om als onderneming te kunnen blijven ontwikkelen.

Als we uw persoonsgegevens willen verwerken of doorgeven aan andere derden om andere redenen dan de redenen die hierboven zijn opgesomd, vragen wij altijd uw uitdrukkelijke toestemming.

Hoe lang bewaren we persoonsgegevens?

Zorgbedrijf Vlaanderen bewaart de persoonsgegevens zolang als nodig is om

  • uw vraag te kunnen onderzoeken en beantwoorden
  • een overeenkomst voor te bereiden, op te stellen en uit te voeren
  • een verplichting na te leven die voortvloeit uit wet- of regelgeving
    (bijvoorbeeld de wettelijke garantie op verkoop van producten)

 

In een aantal gevallen bepalen andere voorschriften hoe lang we persoonsgegevens bewaren:

  • wettelijke bewaringstermijn
    (bijvoorbeeld de bewaringsplicht voor boekhouding of voor medische dossiers)
  • een wettelijke verjaringstermijn die nog niet is afgelopen
    (bijvoorbeeld 10 jaar voor het instellen van een persoonlijke rechtsvordering)
  • een gerechtelijke procedure of eventuele beroepstermijnen die nog lopen
  • bewaarinstructies voor OCMW’s, zoals goedgekeurd door het Rijksarchief, en waaraan ook Zorgbedrijf Vlaanderen zich dient te houden

Deze termijnen kunnen worden verlengd indien u daarvoor uitdrukkelijk toestemming geeft. U kunt uw akkoord hiermee bovendien op elk moment intrekken.

Welke ‘cookies’ gebruiken onze websites?

Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan een website wordt opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone. De websites van Zorgbedrijf Vlaanderen maken gebruik van drie soorten cookies: functionele cookies, analytische cookies en marketing cookies. (Gepland gebruik van analytische en marketing cookies vanaf 2019.)

De cookies die Zorgbedrijf Vlaanderen gebruikt op haar websites, kunnen u in geen geval als individu linken aan een naam en/of een voornaam.

De functionele cookies die wij gebruiken, zijn noodzakelijk voor de technische werking van de website en zorgen ervoor dat u er gemakkelijk gebruik van kan maken. U kan het gebruik van functionele cookies niet weigeren wanneer u onze website bezoekt.

Analytische cookies verzamelen informatie over uw surf- en klikgedrag en over de prestaties van de website. Op basis van deze informatie optimaliseren we de website. Deze kunt u weigeren bij uw bezoek aan de website.

We gebruiken marketing cookies om uw surfervaring op onze website persoonlijker te maken. Deze kunt u weigeren bij uw bezoek aan de website.

U kan op elk moment op uw toestel cookies met informatie die eerder geïnstalleerd werden, verwijderen. 

Uw rechten

Recht tot inzage

U kunt altijd de persoonsgegevens die Zorgbedrijf Vlaanderen van u verwerkt inkijken. We vertellen u welke gegevens we verwerken, wie dat doet (bijvoorbeeld welke afdeling van Zorgbedrijf Vlaanderen) of aan wie ze worden doorgegeven. We vertellen u ook waarom we uw gegevens verwerken en hoe lang we ze zullen bewaren.

Recht op kopie

U kunt altijd een kopie vragen van de persoonsgegevens die we van u verwerken.

We stellen u deze gegevens gratis ter beschikking. U ontvangt de opgevraagde persoonsgegevens in een gestructureerde, gangbare en machineleesbare vorm.

Als u voor de tweede keer een kopie aanvraagt, rekenen we een administratieve kost aan om u de gegevens opnieuw ter beschikking te stellen. Het gaat om minstens 48,40 euro*, inclusief btw. Eventuele verzendingskosten zijn in dit geval ook door u te betalen.
* Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de consumptieprijzen index.

Recht op verbetering en vervollediging

Zijn de gegevens die u ontvangt fout of onvolledig? U kunt ons altijd vragen uw persoonsgegevens te verbeteren of aan te vullen.

Recht op wissen en beperking van de verwerking

U kunt ons altijd verzoeken de persoonsgegevens die niet meer op u van toepassing zijn te wissen of de verwerking van deze persoonsgegevens te beperken. Zorgbedrijf Vlaanderen zal deze gegevens evenwel enkel kunnen wissen of de verwerking ervan beperken als de wet- of regelgeving ons daartoe niet belet.

Recht op overdracht van de gegevens

U kunt de persoonsgegevens die wij over u verwerken, overdragen aan een andere verwerkingsverantwoordelijke. Dat kan handig zijn wanneer u bijvoorbeeld ook gebruik maakt van thuisdiensten van een andere organisatie of wanneer u verhuist van een flat/kamer bij ons naar elders.

Als dat technisch mogelijk is, kunt u ons vragen de gegevens rechtstreeks aan een andere verwerkingsverantwoordelijke over te dragen zodat u hiervoor zelf niet moet instaan.

Recht om niet uitsluitend onderworpen te worden aan een besluit gebaseerd op een geautomatiseerde verwerking

Wordt u getroffen door beslissingen door de verwerking van persoonsgegevens door Zorgbedrijf Vlaanderen die gevolgen voor u hebben? Dan heeft u er recht op dat dergelijke beslissingen steeds persoonlijk – door een menselijke tussenkomst - worden behandeld, tenzij het gaat om een uitzondering die is voorzien in de wet of andere regelgeving.

Recht op bezwaar

U kunt bezwaar maken tegen de verwerking van de persoonsgegevens die op u van toepassing zijn als de wet- of regelgeving dit voorziet.

Recht op intrekking toestemming

U kunt op elk moment de toestemming die hij heeft gegeven om uw persoonsgegevens te verwerken, intrekken.

Wie kunt u contacteren?

Zorgbedrijf Vlaanderen neemt de bescherming van persoonsgegevens serieus en neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Zorgbedrijf Vlaanderen maakt hiervoor gebruik van zorgvuldige veiligheidsprocedures voor de bescherming van uw gegevens, onder meer om te voorkomen dat onbevoegden zich onbedoeld toegang kunnen verschaffen tot deze gegevens. Zo zorgen wij dat alleen de noodzakelijke personen toegang hebben tot de gegevens en dat de toegang afgeschermd is. Naar gelang de gevoeligheid van de informatie zal Zorgbedrijf Vlaanderen strengere maatregelen ter bescherming nemen.  
Als u vindt dat uw gegevens toch niet goed beveiligd zijn of er aanwijzingen zijn van misbruik, neem dan contact op met onze klantendienst. 
Ook als u uw gegevens wilt inzien of gebruik maken van een van uw andere rechten zoals beschreven in hoofdstuk 5, kunt u contact opnemen met onze klantendienst.

Klantendienst Zorgbedrijf Vlaanderen
Ballaarstraat 35
2018 Antwerpen
03 431 31 31 
klantendienst@zorgbedrijf.antwerpen.be


Zorgbedrijf Vlaanderen stelde ook een functionaris gegevensbescherming (‘data protection officer’ of DPO) aan die u kunt contacteren bij vragen of klachten. Stuur hiervoor een e-mail naar dpo@zorgbedrijf.antwerpen.be.


Bij elk verzoek zal de klantendienst of de functionaris gegevensbescherming de identiteit van de aanvrager controleren, om te garanderen dat gegevens niet in verkeerde handen vallen. 


We behandelen elke vraag binnen de wettelijke termijn. Als u ons uw verzoek schriftelijk bezorgt, antwoorden we binnen de 30 dagen.

Gegevensbeschermingsautoriteit

Bent u niet tevreden over de manier waarop we omgaan met uw persoonsgegevens of op de manier waarop we uw vragen behandelen? U kunt hierover altijd contact opnemen met de toezichthoudende autoriteit en bij hen klacht indienen.

In België is dit de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.gegevensbeschermingsautoriteit.be.

Drukpersstraat 35
1000 Brussel
02 274 48 00
contact@apd-gba.be

 

Wijziging van de privacyverklaring

Zorgbedrijf Vlaanderen behoudt zich het recht voor om deze privacyverklaring met inachtneming van de relevante bepalingen van de wetgeving tot bescherming van de persoonsgegevens te wijzigen. De meest actuele versie vindt u altijd op onze website op www.zorgbedrijfvlaanderen.be/privacy of kunt u opvragen bij onze klantendienst.

Contacteer ons

Deze website wordt beheerd door Zorgbedrijf Vlaanderen. Voor alle vragen, opmerkingen of eventuele klachten kan u terecht via onderstaande kanalen.

Via mail

klantendienst@zorgbedrijf.antwerpen.be.

 

Contactgegevens

Zorgbedrijf Vlaanderen
Ballaarstraat 35, 2018 Antwerpen
03 431 31 31

Onze diensten

  • Assistentiewoningen
  • Dienstencentra
  • Woonzorgcentra
  • Thuisdiensten
  • Financieel comfort

Onze innovaties

  • Mijn Boek
  • Webwinkel De Schakel

Over Zorgbedrijf Vlaanderen

  • Bedrijfsprofiel
  • Vacatures
  • Partners
  • Leveranciers
  • Algemene voorwaarden
  • Richtlijnen voor het gebruik van sociale media

Snelkoppelingen

  • Maandmenu
  • Dienstencatalogus
  • Zorgbedrijf Antwerpen

Volg ons op

Zorgbedrijf Antwerpen
© 2023 Zorgbedrijf Antwerpen | Zorgbedrijf Brasschaat | Zorgbedrijf Vlaanderen Privacy beleid
Naar boven