Corona-veiligheidsrichtlijnen in al onze diensten

29/10/2021 | Alle dienstencentra , Alle woonzorgcentra , Alle assistentiewoningen , Alle dagverzorgingscentra

Zorgbedrijf Vlaanderen past de veiligheidsrichtlijnen aan wanneer dat nodig is. Hier vindt u altijd de meest recente informatie voor al onze diensten.

De maatregelen om het coronavirus in te dijken, worden regelmatig op punt gesteld. Dit wil ook zeggen dat de coronamaatregelen die we vandaag nemen morgen anders kunnen zijn. We volgen de situatie van heel kortbij op voor al onze diensten.

Dienstencentrum Felix Brouwershof en brasserie Prins Kavelhof

Een dienstencentrum en de brasserie Prins Kavelhof zijn een plek voor ontmoeting voor senioren die thuis wonen. Ze kunnen er eten, deelnemen aan activiteiten, naar de kapper of pedicure, iets drinken in de cafetaria … Dienstencentrum Felix Brouwershof in Onze-Lieve-Vrouw-Waver en brasserie Prins Kavelhof in Brasschaat zijn open voor iedereen.

  • We volgen verder alle nationale richtlijnen en protocollen voor horeca, cultuur, sport en evenementen. 
    • Activiteiten kunnen doorgaan. Sinds 1 oktober kan er ook weer gedanst worden.
    • Vrijwilligers zijn van harte welkom: ze nemen dezelfde beschermingsvoorzorgen als ons personeel.
    • Een zaal of buitenruimte huren kan ook, mits reservatie en toelating van het dienstencentrum.
    • Overal waar mensen samenzitten staan ramen en deuren open. In de cafetaria of brasserie volgt een CO2-meter de luchtkwaliteit.
    • Er gelden geen beperkingen meer m.b.t. het aantal personen aan één tafel.
  • Iedereen die binnenkomt, moet zich elke keer registreren bij de ingang.
  • Bezoekers (vanaf 10 jaar) dragen binnen altijd een mondneusmasker. Ook in de ruimtes waar een bordje covidsafe-ticket aan de deur hangt bv. de cafetaria of brasserie, tenzij ze neerzitten. Dus rondwandelen, naar het toilet gaan, dansen ... moet mét mondmasker. De bezoeker moet zijn of haar covidsafe-ticket (CST) op smartphone of papier kunnen tonen aan een medewerker van het dienstencentrum. Heeft hij of zij geen CST, dan mag hij of zij hier niet binnen. Dat geldt ook voor personeelsleden, bv. voor hun lunch in de cafetaria of brasserie.
  • Maaltijden afhalen kan ook nog steeds (na reservatie). 
  • De wassalons, kapsalons, pedicure, wellness ... zijn ook toegankelijk. Bij contactberoepen zoals kapper en pedicure is een mondneusmasker nog steeds verplicht. Een afspraak maken kan via het dienstencentrum. Dat hoeft niet voor het wassalon.
  • We verwachten van bezoekers dat ze betalen met de kaart, regelmatig handen wassen of ontsmetten, hoesten of niezen in hun elleboog.
  • Kom niet naar het dienstencentrum als u ziek bent, in isolatie/quarantaine bent, symptomen heeft die kunnen wijzen op covid-19 of als u gecontacteerd bent door contacttracing Vlaanderen.
  • We zorgen ervoor dat oppervlakten die door veel mensen worden aangeraakt, minstens twee keer per dag worden gereinigd. Medewerkers dragen ook altijd een mondmasker. 
  • Graag hulp bij de boodschappen, omdat u ziek of herstellend bent, of in quarantaine moet? Bel de klantendienst, om boodschappen thuis te laten leveren.

    Assistentiewoningen

    In een assistentiewoning wonen senioren zelfstandig in hun eigen appartement. Er zijn heel wat thuisdiensten en bewoners bepalen ze zelf waarin ze zich laten ondersteunen.

    • Woonassistentie voor de assistentiewoningen blijft 24/7 gegarandeerd. Medewerkers dragen altijd een mondneusmasker bij u thuis. 
    • Behalve in de privédelen van het gebouw (de assistentiewoningen) draagt iedereen een mondneusmasker in de gemeenschappelijke delen (de inkomhal, de gangen en de lift). Zowel bewoners als bezoekers.
    • Externe mensen (die niet in een assistentiewoning van het gebouw wonen) mogen niet binnen in de gemeenschappelijke activiteitenruimte, tenzij de woonassistent organisator is (of toestemming geeft aan de interne organisator). Dan wordt immers van de zaal een 'CST-ruimte' gemaakt. Dat betekent dat iedereen een geldig covidsafe-ticket (CST) moet kunnen tonen.  Let dus op het bordje 'covidsafe-ticket' aan de ingang van de ruimte. Het mondneusmasker moet ook op in deze binnenruimtes. Niet wanneer u neerzit maar wel als u rondstapt, naar het toilet gaat, danst ...
    • Moet u als bewoner van een assistentiewoning in quarantaine of bent u ziek of herstellende, en kan u de deur niet uit? Neem dan contact op met de woonassistent. Hij of zij kan bekijken hoe u kan geholpen worden, bv. met boodschappen.
    • Omdat in de lift 1,5 meter afstand houden onmogelijk is, mag er slechts één persoon of leden van hetzelfde gezin gelijktijdig in de lift.
    • We adviseren dat u bij bezoek bij u thuis goed verlucht en denkt aan de andere preventieve maatregelen.
    • Ook in de gemeenschappelijke tuin of terras moeten bewoners afstand houden (minstens 1,5 meter). Als bewoners zich niet aan de richtlijnen houden, kan Zorgbedrijf Antwerpen de tuin en/of het terras afsluiten.
    • Voor aanleunflats en zorgflats bij het woonzorgcentrum gelden de richtlijnen van de woonzorgcentra
    • We verwachten dat bewoners preventieve hygiëneregels blijven respecteren, ook buiten hun flat: handen wassen, afstand houden, niezen in de ellenboog ...

    Bij vragen kunnen bewoners en familieleden contact opnemen met het klantcontactcenter van Zorgbedrijf Vlaanderen op 03 431 31 32, ook buiten de kantooruren.

    Dagverzorgingscentrum Brasschaat

    In Dagverzorging Brasschaat kunnen bezoekers overdag terecht voor zorg, maaltijden, activiteiten… ’s Avonds gaan ze naar huis. Sommigen komen af en toe, anderen dagelijks.

    • Gebruikers kunnen vrij bewegen in het centrum, zonder mondneusmasker: buiten, in de activiteitenruimtes, in de eigen eetruimte ... In sommige ruimtes van het woonzorgcentrum is het covidsafe-ticket nodig (bv. de cafetaria die open is voor bezoekers). Maar waarschijnlijk is dat niet van toepassing voor gebruikers van het dagverzorgingscentrum.
    • Het personeel en vrijwilligers dragen altijd en overal een mondmasker.
    • Voor georganiseerde activiteiten binnenshuis met enkel de gebruikers en de (betaalde en vrijwillige) medewerkers van het centrum gelden geen beperkingen in aantal.
    • Overal waar mensen binnen samenzitten staan ramen en deuren open. 
    • Als een gebruiker dat wenst, kunnen we hem of haar zoals anders ’s ochtends thuis komen ophalen en ’s avonds weer naar huis brengen. In het busje gaat dan ook het mondmasker op, en we vragen voor het instappen uw handen te wassen. We vragen u wel een chirurgisch mondneusmasker te dragen voor het vervoer en uw handen te wassen voor vertrek. De busjes worden dagelijks gereinigd.

    Woonzorgcentrum Vesalius

    In een woonzorgcentrum wonen senioren die 24u/24 zorg en ondersteuning nodig hebben. Bewoners vinden er tijdelijk of permanent een thuis in een kamer die ze zelf kunnen inrichten.

    Voor bewoners:

    • Bewoners hoeven geen mondmasker te dragen op de afdelingen en in hun kamer, wel in het kapsalon, bij de pedicure, in de publieke cafetaria ...
    • In de ruimtes waar er een bordje covidsafe-ticket aan de deur hangt, bv. de cafetaria, moet iedereen vanaf 1 november een covidsafe-ticket tonen aan de ingang. Als dit oké (groen) is, mag hij of zij binnen. Iemand zonder geldig CST mag niet binnen. In deze ruimte moet het mondneusmasker op, tenzij u neerzit. Dus wel wanneer u er rondstapt, naar het toilet gaat, danst ...
    • Een bewoner mag ook zelf op bezoek bij zijn of haar contacten en mag het woonzorgcentrum verlaten. Een test of isolatie is niet meer nodig bij terugkeer. Uiteraard blijven altijd de algemene preventieve coronarichtlijnen van toepassing. 
    • Overal waar mensen samenzitten moeten ramen en deuren openstaan. Oppervlakten die door veel mensen worden aangeraakt, worden door ons minstens twee keer per dag ontsmet. Medewerkers dragen altijd een mondmasker.
    • De vaccinaties in de woonzorgcentra zijn afgerond. Nieuwe bewoners die nog niet gevaccineerd zijn, kunnen meteen een vaccin krijgen.
    • U bepaalt of u bezoek ontvangt. Wilt u dat niet, laat dat dan duidelijk weten.
    • U mag bezoek op uw kamer ontvangen, maar zet een deur of raam open.

    Voor bezoekers:

    • Bezoekers moeten zich registreren aan het scherm bij de ingang. Bij een uitbraak moeten we immers kunnen doorgeven wie het gebouw binnenkwam, tot drie dagen terug.
    • Bezoekers (vanaf 10 jaar) dragen ook overal een mondneusmasker, ook in de kamer van de bewoner. 
    • Bezoekt u iemand in een tweepersoonskamer die geen koppel vormt? Dan moet de andere bewoner vooraf met uw bezoek (op de kamer) instemmen.
    • In de ruimtes waar er een bordje covidsafe-ticket aan de deur hangt, bv. de cafetaria, moet iedereen vanaf 1 november een covidsafe-ticket tonen aan de ingang, zowel bewoners als bezoekers. Als dit oké (groen) is, mag hij of zij binnen. Iemand zonder geldig CST mag niet binnen. In deze ruimte moet het mondneusmasker op, tenzij u neerzit. Dus wanneer u er rondstapt, naar het toilet gaat, danst ... moet dat met een mondneusmasker.

    Wat bij besmetting van een medewerker of bewoner?

    • Bij een bevestigde besmetting met covid-19 bij een van de bewoners of medewerkers, kunnen er beperkingen gelden voor het bezoek. We proberen dit zo veel mogelijk te beperken tot de betrokken bewoner of de betrokken afdeling, zodat bezoek maximaal mogelijk blijft. Ook de (lokale) overheid kan beperkingen opleggen aan het bezoek als de besmettingscijfers zouden toenemen.
    • Wie volledig gevaccineerd is (14 dagen na het laatste - of enige - vaccin) en getest moet worden na een hoogrisicocontact, moet na een negatief resultaat niet meer in quarantaine of een tweede test ondergaan. Tenzij als bewoner van een woonzorgcentrum, bij een cluster van besmettingen.
    • De buurtzorgmanager, de coördinerend-raadgevend arts en onze crisiscel volgen de situatie dagelijks op. Zij beslissen samen of er beperkingen nodig zijn voor het bezoekrecht en wanneer die kunnen worden versoepeld.

    Heeft u vragen?

    Meer informatie over het corona-virus vindt op de website van de overheid: https://www.info-coronavirus.be/nl/

    Met vragen daarover, kunt u ook terecht op het telefoonnummer van de overheid: 0800 14 689.